En bedriftsblogg gir gode resultater

De fleste bedrifter benytter seg av en hjemmeside som en del av den digitale markedsføringen. Stadig flere bedrifter ser verdien i å tilby en bedriftsblogg, til sine kunder og potensielle samarbeidspartnere. Dette gir tilgang til en meget god innholdsmarkedsføring som bedriften ikke bør være foruten.

En bedriftsblogg er i utgangspunktet enkel å drifte. For å oppnå gode resultater kreves det strategisk planlegging og gode artikler. Du bør derfor bruke god tid på å sette deg inn i hvordan du skal bygge opp bloggen. Mange bedrifter velger også å benytte seg av innholdsprodusenter. Dette for å få maksimalt ut av både innhold og digital markedsføring.

Dersom du er usikker på hvordan en bedriftsblogg bygges opp, kan du med fordel hente inspirasjon fra et norskspråklig nettcasino. Kampanjer og bruk av casino bonus bidrar til at stadig flere registrerer seg med en spillekonto. Her brukes det oversiktlige menyer og kategorier, for å synliggjøre nettsidens innhold.

En blogg kan effektivt bygges opp på samme måte som en profesjonell nettside. Du bør planlegge tema og innhold, slik at artiklene følger et system. Det anbefales at du forsøker å holde deg til bare et tema. Temaet bør velges med utgangspunkt i bedriftens merkevare. Dette kan være tjenester og produkter som bedriften tilbys. 

En videreføring av hjemmesiden

En bedriftsblogg kan utformes på samme måte som alle andre blogger. Derimot bør den videreføre bedriftens merkevare i både design og innhold. Bloggen brukes i hovedsak som et virkemiddel i forbindelse med markedsføring på nett. Hovedpoenget er å gjøre bloggen organisk, slik at den rangerer bedre i de ulike søkemotorene.

I denne sammenhengen benyttes det søkeoptimaliserende tekst. Om du lykkes med den digitale markedsføringen slipper du unna bruk av betalt annonsering. Det kan bli dyrt når bloggen skal markedsføres. Mange bedrifter velger å investere store summer i markedsføringen av bedriften. Besøk gjerne mrFinans.com for å se om ekstern finansiering er noe for deg.

For å få best rangering i søkemotoren til Google, bør du nøye vurdere hvilket domene som skal registreres. Domenet til bloggen bør anses som en videreføring av nettsidens domene. Du bør derfor ikke lage et nytt domene til bloggen. På denne måten vil hjemmeside og blogg, dele den samme rangeringen i søkemotorene.

Om dette gjøres riktig vil du lykkes med den digitale markedsføringen av bedriften. Du bør derfor være sikker på at kontaktinformasjonene er godt synlig, på både hjemmeside og blogg. Potensielle kunder og samarbeidspartnere kan da ta kontakt med bedriften.

En strategisk markedsføringskanal

For å oppnå best mulig resultat er det viktig med god planlegging. Allerede fra starten av bør markedsstrategien helhetlig utformes for å fremme bedriften. Det bør legges vekt på samtlige av bedriftens satsningsområder. Innholdet bør skrives med utgangspunkt i å presentere og informere om bedriftens aktiviteter.

Bloggen kan også inneholde informative artikler om andre ting, som kan relateres til bedriftens interessefelt. Det bør aktivt brukes søkeoptimaliserende tekst i bloggartiklene. Du kan også benytte deg av linkbygging. Ved å dele linker med andre nettsteder vil du sannsynligvis få bedre rangering i søkemotorene.

Du bør sette deg inn i hvordan SoMe kanaler fungerer i praksis. Videre hvordan sosiale kanaler kan brukes for å markedsføre bedriften digitalt. Finn ut hvilke sosiale kanaler bedriftens målgrupper engasjerer seg i. Ved å opprette en bedriftsprofil, vil du nå direkte ut til dine potensielle kunder og samarbeidspartnere.

SoMe kanalene dine kan benyttes til å vise frem bedriftens produkter og tjenester. Du kan også bruke disse kanalene til å linke til både hjemmeside og blogg. Bedriften får også tilgang på diverse statistikker som kan brukes videre for å lage kundeprofiler. Disse profilene hjelper deg i den videre byggingen av bedriftens merkevare.

Planlegg innhold og publisering

Bloggens innhold bør strategisk planlegges før det publiseres. Du kan selvsagt publisere innholdet som du selv ønsker. Derimot anbefales det at du først lager en publiseringsplan. Den skal gi deg en oversikt over hvilket tema hvert av innleggene skal ta for seg. I tillegg skal denne publiseringsplanen gi en oversikt over når de ulike innleggene skal publiseres.

Publiseringsplanen lager du på bakgrunn av markedsundersøkelser og ønsket målgruppe. Du bør publisere artikler minst tre ganger i uken. Det kan være en fordel å skrive artiklene ferdig slik at de kan ligge klarer til å publiseres i brukerpanalet ditt. Du slipper da å bruke tid på å ferdigstille artiklene innen den gitte publiseringsdagen.

Du bør også bruke tid på å skrive naturlig, slik at leseren forstår innholdet. Målrettet bruk av søkeoptimalisert innhold vil som regel gi gode resultater. Dette gjør du ved å aktivt bruke nøkkelord i teksten. Formålet med bloggen er at søkemotorer skal finne bloggens innhold på nett. Dette skal gi høyere rangering i søkemotorene over tid.   

For at den digitale markedsføringen skal være vellykket, bør du publisere innhold på bloggen ofte nok. Forsøk å skrive innlegg som informerer leseren, i stedet for å reklamere. Dette vil gjøre at flere besøkende ønsker å lese videre i bloggen. Bruk av video og bilder bidrar til å øke rangeringen i søkemotorene, om dette gjøres riktig.

Bruk tid på blogginnleggene

Før du begynner å skrive artikler til bloggen din, bør du gjøre en del research. Det anbefales at du tar utgangspunkt i bedriftens merkevare og målgruppe. Ved å bruke tid i de samme sosiale mediekanalene som målgruppen, kan du hente inspirasjon til blogginnleggene dine. Du får flere lesere om du konsekvent holder deg til samme hovedtema gjennom hele bloggen.

Fokuser på at du kan publisere kvalitetsrikt innhold som passer til bedriftens bilde utad. Lengre blogginnlegg oppnår gjerne større rangering enn kortere innlegg. For å oppnå optimal effekt bør blogginnleggene dine være på minst 2000 ord. Dette krever kanskje litt tid, men vil gi bloggen verdifull rangering i søkemotorene.

Ved å promotere bloggen i SoMe kanaler vil du få økt publisitet. Her kan du også bygge opp bedriftens merkevare om du gjør det riktig. Du kan publisere kampanjer ved bruk av både blogg og SoMe kanaler. Dette er effektive markedsføringskanaler som du bør sette deg godt inn i. Dette for å få utbytte av verktøyene som er tilgjengelig.