For å gjøre bloggen din attraktiv for dine lesere, bør du bruke tid på innholdsstrategi. Dette er en strategi som vektlegger at du skaper innhold, som på sikt skal engasjere og tiltrekke bloggens målgruppe. Før du kan begynne med innholdsstrategi bør du definere en målgruppe. Dette gjøres ved å sjekke hvem som er interessert i det som du kan tilby.
Du bør bruke tid på å utvikle en langsiktig strategi for det innholdet som skal publiseres. Casinobransjen er et godt eksempel på hvordan en målrettet markedsføring skal gjennomføres. Her tilbys du en casino bonus for slik å kunne ta del i spennende spillerunder online. Tilbud og kampanjer er en av årsakene til at markedsføringen blir vellykket.
Velg bloggens målgruppe
Målgruppen til bloggen din finner du ved å ta utgangspunkt i det du ønsker å skrive om. Hvis du er en bedrift vil du nok med gang vite hvem som er målgruppen din. Da tar du utgangspunkt i de produktene og tjenestene som bedriften tilbyr. Tonen i bloggen bør velges ut fra om du skriver til fagfolk eller privatpersoner.
Det kan svare seg å tilrettelegge bloggen for en bestemt målgruppe. Det blir da enklere å utføre den digitale markedsføringen som er nødvendig for å få flere lesere. Besøk lånekalkulator.info om du ønsker å sjekke om du har råd til å låne ekstra midler til markedsføringen. Da kan du bruke flere ressurser på å nå ut til din målgruppe.
Velg plattform til bloggen
Når du skal velge plattform til bloggen bør du vurdere flere viktige faktorer. WordPress er alltid en storfavoritt blant bloggere. Hvis du ikke ønsker å benytte et eksternt webhotell er WordPress.com en bedre løsning enn WordPress.org. Her kan du også benytte deg av en ferdig mal, som ikke krever de store datakunnskapene.
Du kan også velge plattformer som allerede er tilrettelagt for bloggere. Miniblogg.no, blogger.no og Nouw.com er bloggplattformer som allerede har blitt brukt av andre nordmenn før deg. Du kan også få tilrettelegge en blogg i forbindelse med bedriftens hjemmeside. Her kan du drive digital markedsføring av bedriftens tjenester og produkter.
Benytt en innholdskalender
En innholdskalender tilsier en plan over produksjonen av bloggens innhold over tid. For å få best mulig utbytte av bloggen kan du planlegge innholdet i over et år om gangen. Her fastsettes både forfattere, innhold og publiseringsdato langt frem i tid. Dette krever derimot at du har oversikt over kommende trender.
For privatpersoner og mindre bedrifter, bør det lages en innholdskalender som er mer fleksibel. Det er lett å tro at det ikke er nødvendig å planlegge innholdet i en blogg. Dette tar gjerne litt lengre tid enn det du forventer. Du vil derimot oppnå gode resultater om du strukturerer innholdet med en gang.
Bruk av inbound marketing
Inbound marketing dreier seg om å drive markedsføring ved bruk av e-bøker, SEO og sosiale medier. Meningen med å drive med inbound marketing er å kunne lede kundene gjennom de forskjellige trinnene i kjøpsprosessen. Poenget er at kundene selv skal oppsøke din nettside, i stedet for at du skal drive med oppsøkende salg.