Vi bruker nettet mer i dag enn vi har gjort noensinne før. Dette betyr ikke bare at vi alle sammen nok burde redusere skjermtiden vår litt – det betyr også at det er nettet som i hovedsak er den aller mest virkningsfulle reklamesøylen man som bedrift har. Fordi vi bruker mer tid på nett, har det nemlig dukket opp mange flere måter å markedsføre seg på, og disse måtene har stor gjennomslagskraft sammenlignet med å bare fokusere på tradisjonell markedsføring. Her får du vite litt mer om hvorfor.
Det er mange måter man kan drive med markedsføring, og man skiller primært mellom tradisjonell markedsføring og markedsføring på nett. Ofte bruker man begge deler i de samme kampanjene, fordi de ikke bare har forskjellige potensialer, men også fordi det er virkningsfullt å kombinere dem hvis man ønsker den fulle effekten. Men det er mange som glemmer hvor viktig markedsføring på nett faktisk er – dette er nemlig noe av det som har aller mest gjennomslagskraft, fordi det ofte kan ta form av innhold som ikke er rene reklamer, men innhold som leserne eller seerne kan relatere til på en annen måte – noe som har vist seg å ha direkte innvirkning på et potensielt salg.
Hva innebærer markedsføring på nett?
Det å velge å markedsføre bedriften sin på nett, gir brandet deres en helt annet mulighet til å få oppmerksomhet på mange flere måter – for eksempel gjennom assosiasjon med influensere, eller større medier som profilerer bedriften deres riktig. Her kan man for eksempel få hjelp av byråer til å skape kampanjer som inneholder profileringsartikler, som nettopp hjelper dere med å skape den oppmerksomheten dere ønsker – og samtidig jobber bevisst på det inntrykket dere vil gi potensielle kunder.
Dette kan steder som Axon Profil hjelpe dere med, og tilbyr i tillegg også en lang rekke andre tjenester som vil hjelpe dere på veien. Det å få hjelp av et byrå gjør også at man kan komme mye lengere ut enn man hadde kunnet selv, og den ekspertisen de sitter med, er noe man vil komme til å nyte godt av. Det kan virke overveldende å begynne med selv, så det å bli guidet på veien øker sannsynligheten for at man tar springet.
På grunn av den måten vi bruker nettet, har vi faktisk begynt å interagere med reklamer og markedsføring på en annen måte. Det å derfor bare lene seg på tradisjonell markedsføring, vil derfor gjøre at man kommer til å g glipp av en del av markedet – både fordi man ikke er synlig der folk er, men også fordi det markedsføres på en annen måte enn det som er mest relevant akkurat nå.
I dag vil vi mye heller ha et forhold til brandet, noe som for eksempel kan oppnås gjennom profileringsartikler eller samarbeider, og det å bruke nettet til å på flere forskjellige måter etablere dette, er en av de beste måtene man kan skape gjenkjennelse og oppmerksomhet – noe som er viktige ingredienser for å kunne lykkes med markedsføringen i dag.